Thursday, June 2, 2011

alkisahnya```bukan senang nak jadi senang...```

Salam semua...


Dugaan demi dugaan yang perlu kita lalui jika kita nak jadi senang. Impian dan cita-cita setiap manusia berbeza-beza. Me nak cerita pasal cita-cita En.suami. 


Macam En.suami me, dia dah lama tanam cita-citanya nak jadi seorang juruterbang. Tapi macam-macam dugaan dan rintangan yang terpaksa dia lalui.Dia tinggalkan kerjaya dia yang dahulunya menjadi pendidik semata-mata nak kejar cita-citanya walaupun dia masa tu dah berumur 28 tahun (masa tu kami belum kawen). Bayangkan lah begitu kuat semangat dia nak tinggalkan segala-galanya untuk capai cita-citanya itu.




Alhamdulillah, Allah permudahkan segala urusan En.suami untuk masuk ke sekolah penerbangan di Kelantan dengan tajaan daripada MARA dan juga duit sendiri.Yuran untuk masuk ke sekolah penerbangan tersebut bukannya murah sangatlah mahal!!! Selama dua tahun En.suami belajar kat sana. Macam-macam dugaan yang datang. Itu belum kira tenaga pengajar yang garang, dah la garang lepas tu tak nak mengajar yang dia tahu nak marah-marah. Pernah sekali En. suami kena tumbuk sampai lebam lengan pastu cermin mata pun boleh patah...Bukanlah semua tenaga pengajarnya macam tu, ada yang baik.Tapi yang penting sekali kami masih lagi sempat bertunang dalam masa 2 tahun itu. Hebat jugak kami kan.


Dah habis belajar, lagi sekali selepas kawen rezeki En.suami dipermudahkan olehNYA. Syukur alhamdulillah. masa tu kami baru 3 bulan kawen dan En.suami dapat tawaran dari syarikat penerbangan. Kami tak sangka secepat ini rezeki yang En.suami dapat sebabnya daripada pengalaman kawan-kawan En.suami ada yang sampai 2 tahun menganggur sebab tak dapat tawaran daripada syarikat penerbangan. Sebelum ni En.suami teruskan menjadi pengajar sebelum dapat tawaran dari syarikat penerbangan tersebut. 
Syukur, Alhamdulillah...


Dalam tempoh training dengan syarikat penerbangan tersebut macam-macam dugaan yang datang. Tapi me sangat memuji sifat En.suami yang tak mudah putus asa dan kuat semangat!!! Kekadang me pun tension jgak lah bilalah En.suami ni nak abeskan training nyer ni...kekadang sampai bergaduh hehehe...kesian kat En.suami. Cayang abang tau!!!


Nak jadi juruterbang ni macam-macam training yang nak kena lulus. Masa kat sekolah penerbangan dulu sahaja tak memadai pun. Dulu masa kat sekolah penerbangan pakai kapal yang jenis lain, masuk line training pakai kapal jenis lain plak. Nak kena lulus exam, lulus simulator dan akihir sekali fasa bawak kapal terbang yang ada passenger!!! Masa tulah En.suami diuji oleh kapten-kapten yang jadi tenaga pengajar. Ada yang garang, baik, n peramah.


Walaupuan dah masuk fasa training dengan syarikat penerbanagan itu belum lagi menandakan kita sudah capai cita-cita yang kita idamkan. Tapi nasib tak menyebelahi En.suami. En.suami selalu dapat tenaga pengajar yang garang-garang. Pantang buat silap mesti akan dimarah, itu belum kira lagi maki hamun yang En.suami dapat...Kesian En.suami. Sekarang lagi sekali En.suami diuji. Dugaan yang betul-betul menguji tahap keimanan kami sebagai hambaNYA.


Mudah-mudahan En. suami berjaya mencapai cita-citanya yang dia idamkan sejak kecil lagi..Chayok..chayok my dear!!! Ya Allah..permudahkanlah segalanya bagi pihak Khairul Anwar...


Sekian

2 komentar terbaek:

Unknown said...

xpe....benda ni nanti jadi berbaloi...maybe garang sebab dorang bwk banyak nyawa...xleh nk baik2..huhu.. ko pesan dekat asben ko...sok2 bila da jadi tenaga pengajar jgn nk garang2 ngan org baru...huhu

cikpuanrosliana said...

baik..nanti me pesan ye

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates